Wat is het nut van modelprogressie?

Een onderzoek [6] wees uit dat modelprogressie een positief effect had op het aantal leerlingen dat de goede oplossing vond, maar alleen bij een gemiddelde moeilijkheidsgraad. Modelprogressie bleek bij eenvoudige domeinen minder efficient te zijn in vergelijking met het direct presenteren van het complexe model.

Modelprogressie bleek succesvol te zijn bij het vergroten van de intuitieve kennis (maar niet hun conceptuele kennis) van de leerling in vergelijking met een omgeving zonder modelprogressie [7].

In het algemeen worden de meeste vormen van modelprogressie (van eenvoudig naar complex, kwalitatief naar kwantitatief en van systeemsturing naar leerlingsturing) gebruikt om de leeromgeving aan te laten sluiten op de vaardigheden van de leerling. Vooral bij leerlingen die weinig voorkennis over het domein hebben en die weinig ervaring hebben met ontdekkend leren, wordt modelprogressie aanbevolen. Het aanbieden van meerdere perspectieven wordt vooral gedaan om leerlingen een diepe en flexibele kennis te geven. In een leeromgeving kunnen meeerdere perspectieven het best in een van de latere modelprogressieniveaus worden geintroduceerd.