Voorbeeld van eenvoudig-complex modelprogressie over
botsingen
In dit voorbeeld wordt het domein van botsingen in vier delen
gesplitst. Deze delen kunnen ook gebruikt worden als de vier
niveaus van modelprogressie:
- niet-versnelde bewegende deeltjes (niveau 1);
- volledig elastische botsingen met een vaste muur (niveau
2);
- volledig elastische botsing van twee deeltjes in 1
dimensie (niveau 3);
- volledig inelatische botsing van twee deeltjes in 1
dimensie (niveau 4).
Het aantal en soort variabelen welke veranderd konden worden
en de gepresenteerde output variabelen varieerden per niveau.
- Op het eenvoudigste niveau, modelprogressie niveau 1,
kon de leerling maar twee inputvariabelen veranderen: de
massa en de beginsnelheid van het bewegende deeltje. Op
dit eerste niveau werden twee outputvariabelen
gepresenteerd: de positie van het deeltje en de snelheid
van het deeltje;
- Op niveau 2 kon de leerling de massa en de
beginsnelheid van het deeltje dat tegen de muur botst,
manipuleren. Het resultaat werd gepresenteerd in
grafieken van de positie, de snelheid en de kinetische
energie van het deeltje voor en na de botsing, en
numerieke output van de impuls en de kinetische energie
van het deeltje;
- Op niveaus 3 en 4, kon de leerling vier
inputvariabelen besturen: de massa's van de beide
deeltjes en de beginsnelheden van de beide deeltjes. Op
deze niveaus werden er 10 outputvariabelen afgebeeld: de
locaties, de snelheden, de kinetische energie van beide
deeltjes en de totale kinetische energie voor en na de
botsing werden in grafieken weergegeven. De afzonderlijke
en totale impulsen en de afzonderlijke en totale
kinetische energie van de deeltjes werden numeriek
weergegeven.