Wat is sturing?

Een van de belangrijkste uitdagingen voor een ontwerper van ontdekkend leeromgevingen is de mate van sturing: het vinden van een balans tussen aan de ene kant het geven van vrijheid aan de leerling en aan de andere kant het bieden van voldoende ondersteuning, zodat de leerling niet vastloopt of dat er problemen ontstaan tijdens het leerproces. Het basis idee van ontdekkend leren is dat de leerling vrij kan ontdekken en zijn eigen plan van aanpak volgt. Dit is niet altijd de meest succesvolle aanpak, vandaar dat SimQuest ook de mogelijkheid biedt om instructionele ondersteuning te integreren met de simulaties. Dit betekent niet dat de leerling volkomen gestuurd wordt.

De mate van sturing wordt mede bepaald door bijv. de manier waarop opdrachten en uitleg omgaan met de vrijheid en ontdek gedrag van de leerling. Daarnaast kan in SimQuest instructionele ondersteuning als verplicht of als mogelijkheid worden aangeboden. In het laatste geval bepaalt de leerling wat de volgende stap wordt, want de leerling kan leerling kan zelf kiezen welke opdrachten hij wilt maken of welke uitleg hij wilt bekijken.


Naast de mate van sturing, welke andere aspecten spelen een rol in het instructie ontwerp?