Waarom zijn leerlingkenmerken belangrijk?

Bij het ontwerpen van een instructionele leeromgeving is het belangrijk om met de leerlingkenmerken rekeneing te houden, omdat activiteiten van de leerling een belangrijk onderdeel van ontdekkend leren is. De manier waarop de leerling omgaat met een omgeving wordt voor het grootste deel bepaald door persoonskarakteristieken.

Voor een optimale leerlingactiviteit is het belangrijk om met de leerlingkarakteristieken rekening te houden. Kennis van de leerlingkarakteristieken kan gebruikt worden om de instructie aan de leerling aan te passen en zo een beter passende leeromgeving te bereiken [1].

Een leerling inspraak kan varieren van observeren en sturen tot onderzoeken. Deze laatste vorm is de meest actieve, maar ook de meest moeilijke.

Leerlingkarateristieken beinvloeden ook de manier waarop onformatie aan de leerling wordt gepresenteerd, bijv. het gebruik van geluid om de hoeveelheid tekst te verminderen voor leerlingen met weing motivatie of dyslexie.


Welke leerlingkenmerken leiden tot betere prestaties?
Naast leerlingkenmerken, welke andere aspecten spelen een rol in het instructie ontwerp?