Waarom zijn instructionele media van belang?
Het gebruik van verschillende media kan informatie in een
betekenisvolle context weergeven en het maakt de leeromgeving
gevarieerder. Gesproken en geschreven communicatie zijn de meest
gebruikelijke vormen voor het weergeven van kennis in
leeromgevingen. Echter, door alleen van deze media gebruik te
maken tijdens het leren, wordt een beperkt beeld van de wereld
weergegeven. Curricula zouden aanvullende media zoals video,
computers, foto's en geluid moeten gebruiken om de leerlingen
rijkere leerervaringen te geven.
Aan de andere kant moet de ontwerper zich wel realiseren dat het
ontwikkelen van instructionele visuele media en audio zeer
tijdrovend en duur is. Het voordeel moet dus duidelijk zijn. Er
moet dus een overzicht gemaakt moeten
worden welke media gebruikt worden, wat hun opbrengst is en de
hoeveelheid tijd en geld dat nodig is voor de ontwikkeling.
Instructionele media worden vooral gebruikt voor uitleg met bijvoorbeeld als doel: introductie, terugkoppeling (van opdrachten), of het ondersteunen van simulaties. Geluid zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden om de hoeveelheid tekst, voor leerlingen met een lage motivatie of leesproblemen, te verminderen.