Waarom zijn instructionele media van belang?

Het gebruik van verschillende media kan informatie in een betekenisvolle context weergeven en het maakt de leeromgeving gevarieerder. Gesproken en geschreven communicatie zijn de meest gebruikelijke vormen voor het weergeven van kennis in leeromgevingen. Echter, door alleen van deze media gebruik te maken tijdens het leren, wordt een beperkt beeld van de wereld weergegeven. Curricula zouden aanvullende media zoals video, computers, foto's en geluid moeten gebruiken om de leerlingen rijkere leerervaringen te geven.
Aan de andere kant moet de ontwerper zich wel realiseren dat het ontwikkelen van instructionele visuele media en audio zeer tijdrovend en duur is. Het voordeel moet dus duidelijk zijn. Er moet dus een overzicht gemaakt moeten worden welke media gebruikt worden, wat hun opbrengst is en de hoeveelheid tijd en geld dat nodig is voor de ontwikkeling.

Instructionele media worden vooral gebruikt voor uitleg met bijvoorbeeld als doel: introductie, terugkoppeling (van opdrachten), of het ondersteunen van simulaties. Geluid zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden om de hoeveelheid tekst, voor leerlingen met een lage motivatie of leesproblemen, te verminderen.