Wat zijn belangrijke beschouwingen bij het definieren van
doelen bij op simulatie gebaseerd leren?
Ontdekkend leren past bij het constructivisme. Bij deze
benadering wordt het leren gezien als een individuele,
constructivistische activiteit, waarbij leerresultaten ook een
individueel karakter hebben. Hierdoor spelen bij een extreem
constructivistische benadering leerdoelen een minder belangrijke
rol en moet men bij het ontwerpen van de simulatie-omgeving
denken in mogelijke handelingen van de leerlingen in plaats van
expliciete leerdoelen. Desalniettemin gaan we in SimQuest uit van
leerdoelen als startpunt, maar deze doelen worden niet
geformuleerd in termen van reproductie van informatie, maar in
het hebben van een kwalitatief en intuitief begrip van het
domein.
Gezien vanuit het feit dat we deze meer intuitief geformuleerde,
meer kwalitatieve leerdoelen gebruiken, kan er een aantal
ontwerpbeschouwingen voor de omgeving gegeven worden:
- Een actieve leerling met eigen initiatief (eigen
verantwoordelijkheden) is nodig om een eigen kennisproces
te construeren. Het ultieme doel is dat de leerling zelf
de voornaamste verantwoordelijkheid kan hebben over zijn
eigen leerproces. De ontwerper moet dit vergemakkelijken
door de leerling te begeleiden (ondersteunen). Bij het
onderwerp "sturing" is
hierover meer informatie te vinden.
- Een belangrijk aspect bij het verkrijgen van een goed
begrip van het domein, is het domein vanuit verschillende
perspectieven te presenteren. Model
progressie niveaus kunnen worden gebruikt om de
leerling meerdere perspectieve te presenteren.
Verschillende soorten opdrachten en manieren van uitleg
ondersteunen de leerling ook om de modellen vanuit
meerdere perspectieven te zien. Leerlingen moeten worden
aangemoedigd tot activiteiten die hen de mogelijkheid
geven om alternatieve oplossingen voor problemen uit te
proberen om zo hun begrip te verruimen.
- Het leren in realistische en relevante contexten
inbedden. Het gebruik van multi-media
voor presentatie van realistische en relevante contexten.
- Stimuleer controle over en inspraak in het eigen
leerproces. In plaats van docenten of het systeem dat
bepaalt wat de leerlingen leren, spelen de leerlingen
zelf een grote rol in het sturen
van hun leerproces. De docent
fungeert als consultant die de leerlingen helpt bij
het formuleren van hun leerdoelen.
- Het leren inbedden in sociale ervaringen. Intellectuele
ontwikkeling wordt in belangrijke mate beinvloed door
sociale interacties. Context
karakeristieken moeten samenwerking tussen zowel
leerlingen en docenten als tussen leerlingen onderling
afspiegelen.
- Stimuleer het besef van het kennis-constructie proces.
Een belangrijk resultaat van constructivistisch leren is
weten hoe we weten. Het is het vermogen van de leerling
om uit te leggen waarom of hoe het probleem op een
bepaalde manier is opgelost; om hun constructie van
kennis en processen te ananlyseren. Het regulatieve leerproces van
ontdekkend leren stimuleert bewustwording van het eigen
leren.
Naast het formuleren van leerdoelen, welke
andere aspecten spelen een rol in het instructie ontwerp?