Wat zijn belangrijke beschouwingen bij het definieren van doelen bij op simulatie gebaseerd leren?

Ontdekkend leren past bij het constructivisme. Bij deze benadering wordt het leren gezien als een individuele, constructivistische activiteit, waarbij leerresultaten ook een individueel karakter hebben. Hierdoor spelen bij een extreem constructivistische benadering leerdoelen een minder belangrijke rol en moet men bij het ontwerpen van de simulatie-omgeving denken in mogelijke handelingen van de leerlingen in plaats van expliciete leerdoelen. Desalniettemin gaan we in SimQuest uit van leerdoelen als startpunt, maar deze doelen worden niet geformuleerd in termen van reproductie van informatie, maar in het hebben van een kwalitatief en intuitief begrip van het domein.

Gezien vanuit het feit dat we deze meer intuitief geformuleerde, meer kwalitatieve leerdoelen gebruiken, kan er een aantal ontwerpbeschouwingen voor de omgeving gegeven worden:

  1. Een actieve leerling met eigen initiatief (eigen verantwoordelijkheden) is nodig om een eigen kennisproces te construeren. Het ultieme doel is dat de leerling zelf de voornaamste verantwoordelijkheid kan hebben over zijn eigen leerproces. De ontwerper moet dit vergemakkelijken door de leerling te begeleiden (ondersteunen). Bij het onderwerp "sturing" is hierover meer informatie te vinden.
  2. Een belangrijk aspect bij het verkrijgen van een goed begrip van het domein, is het domein vanuit verschillende perspectieven te presenteren. Model progressie niveaus kunnen worden gebruikt om de leerling meerdere perspectieve te presenteren. Verschillende soorten opdrachten en manieren van uitleg ondersteunen de leerling ook om de modellen vanuit meerdere perspectieven te zien. Leerlingen moeten worden aangemoedigd tot activiteiten die hen de mogelijkheid geven om alternatieve oplossingen voor problemen uit te proberen om zo hun begrip te verruimen.
  3. Het leren in realistische en relevante contexten inbedden. Het gebruik van multi-media voor presentatie van realistische en relevante contexten.
  4. Stimuleer controle over en inspraak in het eigen leerproces. In plaats van docenten of het systeem dat bepaalt wat de leerlingen leren, spelen de leerlingen zelf een grote rol in het sturen van hun leerproces. De docent fungeert als consultant die de leerlingen helpt bij het formuleren van hun leerdoelen.
  5. Het leren inbedden in sociale ervaringen. Intellectuele ontwikkeling wordt in belangrijke mate beinvloed door sociale interacties. Context karakeristieken moeten samenwerking tussen zowel leerlingen en docenten als tussen leerlingen onderling afspiegelen.
  6. Stimuleer het besef van het kennis-constructie proces. Een belangrijk resultaat van constructivistisch leren is weten hoe we weten. Het is het vermogen van de leerling om uit te leggen waarom of hoe het probleem op een bepaalde manier is opgelost; om hun constructie van kennis en processen te ananlyseren. Het regulatieve leerproces van ontdekkend leren stimuleert bewustwording van het eigen leren.

Naast het formuleren van leerdoelen, welke andere aspecten spelen een rol in het instructie ontwerp?