Waarom is het van belang om de mate van sturing goed te
overwegen?
De mate van sturing bepaalt de zelfstandigheid van de
leerling. Deze is erg belangrijk voor ontdekkend leren, maar ook
meteen erg moelijk voor een leerling. Het zelf nemen van
beslissingen is iets wat leerlingen moeten leren en wat dus een
geleidelijk proces moet zijn. Daarnaast is ontdekkend leren iets
dat de leerlingen ook moeten leren. De verschillende
leerprocessen die bij ontdekkend leren een rol spelen zijn
vaardigheden die de leerlingen niet automatisch bezitten.
Instructionele ondersteuning kan de leerlingen helpen bij dit
leerproces naar zelfsturing. In SimQuest kan dit op meerdere
manieren
- Bij het maken van een instructie
maatregel (bijv. opdracht en uitleg) moet de
ontwerper invullen hoe de instructie maatregel wordt
gepresenteerd aan de leerling. 'Beschikbaar' wil zeggen
dat de leerling zelf kan kiezen voor de opdracht, terwijl
'onzichtbaar' aangeeft dat de leerling de opdracht niet
zelf kan kiezen, maar dat het systeem bepaalt wanneer de
leerling de opdracht krijgt. In het eerste geval kan de
leerling zelf bepalen wanneer en welke ondersteuning hij
nodig denkt te hebben [3];
- Het soort opdracht dat de leerling krijgt aangeboden
bepaalt de manier waarop de leerling omgaat met zijn
vrijheid in de simulatie. Bij een opdracht waarbij de
leerling wordt gevraagd te kijken naar de relatie tussen
twee variabelen zal de leerling meer ontdek gedrag
vertonen dan wanneer twee waarden van variabelen wordt
gegeven en hij de relatie moet uitrekenen.
- Daarnaast kan een klok gebruikt worden om in de gaten te
houden hoe lang een leerling met een simulatie mag
werken.
Het basisidee voor ontdekkend leren is dat de leerling zoveel
mogelijk vrijheid moet krijgen. Uit onderzoek met SimQuest
(MBO-leerlingen binnen het domein electriciteit) is gebleken dat
leerling het prettig vinden om zelf verantwoordelijk te zijn en
hebben dan ook liever een wat vrijere omgeving (eigen keuze voor
een opdracht uit een beschikbare lijst met opdrachten) dan een
volkomen voorgestructureerde omgeving (de ene verplichte opgave
werd gevolgd door een andere verplichte opgave). Het
leerresultaat was gelijk (gemeten met een what-if
test).Instructionele ondersteuning is noodzakelijk wanneer:
- het te verwachten valt dat de leerling niet genoeg
planningskwaliteiten bezit om zijn eigen leerproces te
managen. Al blijken leerlingen hiertoe beter in staat dan
docenten en instructie ontwerpers vaak denken. De neiging
om gestructureerde leeromgevingen te ontwerpen is dan ook
vaak gebaseerd op de angst van de ontwerpers in plaats
van dat het gebaseerd is op ervaringen van leerlingen;
- bepaalde ontdekkend leerprocessen expliciet geleerd
moeten worden;
- herhalende activiteiten noodzakelijk zijn. Bijvoorbeeld
op het moment dat een leerling een bepaalde opdracht niet
goed maakt dan kan het noodzakelijk zijn bepaalde kennis
te herhalen;
- de leerling geattendeerd moet worden op een belangrijk
fenomeen in het domein bijvoorbeeld als na een bepaalde
tijd de leerling nog steeds geen relevante activiteiten
in de simulatie heeft verricht.
Naast de mate van sturing, welke andere
aspecten spelen een rol in het instructie ontwerp?