Waarom is het van belang om de mate van sturing goed te overwegen?

De mate van sturing bepaalt de zelfstandigheid van de leerling. Deze is erg belangrijk voor ontdekkend leren, maar ook meteen erg moelijk voor een leerling. Het zelf nemen van beslissingen is iets wat leerlingen moeten leren en wat dus een geleidelijk proces moet zijn. Daarnaast is ontdekkend leren iets dat de leerlingen ook moeten leren. De verschillende leerprocessen die bij ontdekkend leren een rol spelen zijn vaardigheden die de leerlingen niet automatisch bezitten. Instructionele ondersteuning kan de leerlingen helpen bij dit leerproces naar zelfsturing. In SimQuest kan dit op meerdere manieren

Het basisidee voor ontdekkend leren is dat de leerling zoveel mogelijk vrijheid moet krijgen. Uit onderzoek met SimQuest (MBO-leerlingen binnen het domein electriciteit) is gebleken dat leerling het prettig vinden om zelf verantwoordelijk te zijn en hebben dan ook liever een wat vrijere omgeving (eigen keuze voor een opdracht uit een beschikbare lijst met opdrachten) dan een volkomen voorgestructureerde omgeving (de ene verplichte opgave werd gevolgd door een andere verplichte opgave). Het leerresultaat was gelijk (gemeten met een what-if test).Instructionele ondersteuning is noodzakelijk wanneer:

 


Naast de mate van sturing, welke andere aspecten spelen een rol in het instructie ontwerp?