Wat is evaluatie?
Beoordeling is een manier om te meten of de leerling de
leerdoelen heeft bereikt. Er zijn twee soorten leerdoelen: kennis en vaardigheden. Deze
hebben respectievelijk te maken met conceptuele
en operationele modellen. Vaardigheden kunnen ook verband
hebben met het leerproces, als je bijvoorbeeld studenten
zelfregulerende vaardigheden wil aanleren. SimQuest kan helpen
bij het verkrijgen van dergelijke leerproces vaardigheden.
Bij het evalueren of de leerdoelen (kennis en vaardigheden) zijn
bereikt kan het volgende mechanisme worden gebruikt:
- SimQuest heeft de mogelijkheid om een specifieke test te
maken, namelijk de intuitieve kennis
(what-if / wat-als) test. Deze test heeft de
bedoeling om de kennis, die verkregen is door het
ontdekkend leerproces, te meten. Deze what-if test vraagt
de student om zo snel en nauwkeurig mogelijk kwalitatieve
voorspellingen te doen. What-if testen gebruiken zo
weinig mogelijk tekst, om direct de intuitieve kennis aan
te spreken. Vooruitgang van de studenten wordt gemeten
aan de nauwkeurigheid van de antwoorden en de toename van
de snelheid van de antwoorden;
- Voor het meten van domein gerelateerde vaardigheden
zouden testen buiten SimQuest moeten worden gemaakt. Dit
zijn traditionele toetsen waarin studenten moeten laten
zien dat ze een vaardigheid hebben (bijv. het starten van
een bepaalde motor);
- Voor het meten van procesvaardigheden kan het
log-mechanisme van SimQuest worden gebruikt. Dit legt
alle handelingen van een leerling vast en dus ook het
ontdekkend gedrag).
De opdrachten in SimQuest zij niet
ontworpen voor het meten van kennis, maar voor het ondersteunen
van het ontdekkend leerproces. Aangeraden wordt ze niet te
gebruiken voor (summatieve) kennisevaluatie doelen.
Naast de evaluatie van de leerlingen,
welke andere aspecten spelen een rol in het instructie ontwerp?