Wat is ontdekkend leren?
Ontdekkend leren is het proces van het afleiden van eigenschappen op basis van informatie. Bij het leren met simulaties bijvoorbeeld, bestaan de kernactiviteiten van de leerling uit het veranderen van de invoervariabelen, het observeren van de uitvoer variabelen en op deze manier het ontdekken van de eigenschappen van het onderliggende model.
De wortels van ontdekkend leren ligt in de Gestalt psychologie en het werk van Bruner [1]. Het
terrein van onderzoek over ontdekkend leren is de laatste
decennia verschoven van conceptueel ontdekken (zoals in de
onderzoeken van Bruner) naar het zogenaamde 'wetenschappelijk
ontdekkend leren'. Theorieen over wetenschappelijk ontdekkend
leren worden gewoonlijk gebaseerd op theorieen over
wetenschappelijk ontdekken. Wetenschappenlijk redeneren bestaat
uit de volgende vaardigheden: '(a) een wetenschappelijk probleem
formuleren, (b) hypothesen opstellen, (c) een experiment
ontwerpen, (d) observeren, verzamelen, analyseren en
interpreteren van gegevens, (e) resultaten toepassen en (f) het
doen van voorspellingen op basis van de resultaten' (p. 173). Bij
ontdekkend leren kunnen verschillende processen onderscheiden
worden: transformatieve processen
(processen die onmiddelijk kennis opleveren) en regulatieve processen (processen die nodig
zijn voor het managen van het ontdekkend proces - bijv.
planning).
Naast de ontdekkend leerprocessen, welke andere aspecten spelen een rol in het instructie ontwerp?