Wat is ontdekkend leren?

Ontdekkend leren is het proces van het afleiden van eigenschappen op basis van informatie. Bij het leren met simulaties bijvoorbeeld, bestaan de kernactiviteiten van de leerling uit het veranderen van de invoervariabelen, het observeren van de uitvoer variabelen en op deze manier het ontdekken van de eigenschappen van het onderliggende model.

De wortels van ontdekkend leren ligt in de Gestalt psychologie en het werk van Bruner [1]. Het terrein van onderzoek over ontdekkend leren is de laatste decennia verschoven van conceptueel ontdekken (zoals in de onderzoeken van Bruner) naar het zogenaamde 'wetenschappelijk ontdekkend leren'. Theorieen over wetenschappelijk ontdekkend leren worden gewoonlijk gebaseerd op theorieen over wetenschappelijk ontdekken. Wetenschappenlijk redeneren bestaat uit de volgende vaardigheden: '(a) een wetenschappelijk probleem formuleren, (b) hypothesen opstellen, (c) een experiment ontwerpen, (d) observeren, verzamelen, analyseren en interpreteren van gegevens, (e) resultaten toepassen en (f) het doen van voorspellingen op basis van de resultaten' (p. 173). Bij ontdekkend leren kunnen verschillende processen onderscheiden worden: transformatieve processen (processen die onmiddelijk kennis opleveren) en regulatieve processen (processen die nodig zijn voor het managen van het ontdekkend proces - bijv. planning).


Naast de ontdekkend leerprocessen, welke andere aspecten spelen een rol in het instructie ontwerp?