Wat is het nut van uitleg voor de leerling?

De leerling kan uitleg krijgen, bijv.

Er moet opgepast worden met het gebruik van uitleg, omdat uitleg het ontdekkende karakter van het leerproces kan belemmeren. Echter aan de andere kant kan uitleg het leerproces aantrekkelijker maken en helpen bij het geven van een levensechte context.

Door de dreiging van het belemmeren van het ontdekkend leerproces is het belangrijk om na te denken wanneer uitleg wordt gebruikt. Dit kan automatisch gebeuren of alleen op verzoek van de leerling. Het hangt af van het doel van de uitleg waar de daadwerkelijke sturing ligt. Als het doel is om informatie over relaties tussen twee variabelen weer te geven of om feedback te geven over het gedrag van de leerling, dan moet de uitleg automatisch worden weergegeven. Als de uitleg een introductie of een samenvatting is, dan is het mogelijk om de leerling de keuze te geven of ze de informatie wel of niet willen gebruiken.

Onderzoek [1] heeft uitgewezen dat het presenteren van uitleg tegelijkertijd met de simulatie effectiever is dan het presenteren van informatie voor de simulatie.