Wat is het belang van curriculumaspecten?

Simulaties en ontdekkend leren zijn maar een maneir van instructie die in het curriculum kan staan.
Voor het begin moet afgevraagd worden of SimQuest is:

  1. de kern van de cursus: alle leeractiviteiten vinden plaats in SimQuest;
  2. een complementair deel van de cursus: SimQuest wordt gebruikt als onderdeel van de cursus;
  3. een aanvullend deel van de cursus: SimQuest is alleen aanvullend en optioneel[1];

In het algemeen hangt de plaats in het curriculum af van de doelen die moeten worden bereikt. Afhankelijk van de plaats in het curriculum is het mogelijk te bepalen hoeveel tijd (en geld) er besteed moet worden aan de ontwikkeling van de leeromgevingen.
Als SimQuest het kern-medium is, moeten alle belangrijke domeinkarakteristieken en instructionele ondersteuning worden geimplementeerd in SimQuest, bijv. introductie, opdrachten, samenvatting etc. De keuze voor SimQuest als kern van het leerproces betekent een investering in tijd en (dus) geld.
Als SimQuest wordt gebruikt als complementair element, dan is een belangrijke ontwerpbeslissing op welke elementen de nadruk komt te liggen. De leraar moet beslissen welke leeractiviteiten het best met SimQuest kunnen worden gedaan en welke niet, bijv. een klassikale introductie of een introductie met SimQuest, of het gebruik van SimQuest naast of in plaats van een practicum.
Als SimQuest aanvullend wordt gebruikt, is het belangrijk of het leermateriaal al aanwezig is. Bij een aanvullend doel wordt tijd en geld voor de ontwikkeling een nog belangrijker beslissing.

Ondanks dat de meeste leraren courseware gebruiken als het kernelement, is het beter en makkelijker om te beginnen met het gebruik als aanvullend element.


Naast curriculum-aspecten, welke andere aspecten spelen een rol in het instructie ontwerp?