Wat is instructionele ondersteuning?

Met het begrip ondersteuning worden alle mogelijke manieren bedoeld die de leerling helpen tijdens het ontdekkend leerproces. Elk leerproces is gekoppeld aan een specifieke vorm van ondersteuning. Ondersteuning kan worden onderverdeeld volgens twee dimensies [1]:

  1. de mate van gerichtheid: gerichte ondersteuning (opdrachten) versus niet gerichte ondersteuning (uitleg);
  2. de mate waarin ondersteuning beperkt: beperkende ondersteuning (model progressie) versus stimulerende ondersteuning (bijvoorbeeld een tool dat het genereren van hypotheses ondersteunt);

Goede instructionele ondersteuning probeert een balans te vinden tussen de extremen, met aan de ene kant het behouden van het ontdekkende karakter van het leerproces en aan de ander kant het geven van voldoende begeleiding. De optimale hoeveelheid ondersteuning hangt oa. af van de doelstelling, karakteristieken van de leerling en/of het domein.


Naast instructionele ondersteuning, welke andere aspecten spelen een rol in het instructie ontwerp?